Czarny olej w silniku benzynowym

czarny olej

Co nam może powiedzieć kolor oleju silnikowego?

Zazwyczaj każdy z nas z miejsca może odpowiedzieć, jakiego koloru jest całkiem nowy olej silnikowy- jest to kolor złoty o sporej przejrzystości. Jednakże, nie każdy może wiedzieć o tym, że podczas eksploatacji kolor tego płynu może się zmieniać, co może mieć różne znaczenie dla eksploatacji pojazdu. Czy czarny olej w silniku benzynowym zawsze świadczy o złej kondycji silnika lub o konieczności ponownej wymiany oleju?

Kolor oleju różni się w zależności od paliwa

Czarnego oleju silnikowego najbardziej mogą spodziewać się kierujący pojazdami z silnikiem diesla. W przypadku silników benzynowych, znacznie rzadziej można zaobserwować takie zjawisko. Podobnie, w przypadku niektórych instalacji LPG, nie zawsze olej ulegnie aż takiemu zabrudzeniu podczas pracy silnika. A dlaczego w ogóle dzieje się tak, że olej się brudzi? Przede wszystkim, zmiana koloru oleju następuje w momencie, kiedy olej podgrzany do około stu stopni zaczyna się ścinać. Zmiana ta jest jednak bardzo niezauważalna, częściej kolor ulega zmianie w momencie, kiedy jakieś substancje zabrudzą olej- na przykład substancje stałe. Im więcej tych substancji, tym analogicznie- zabrudzenie jest tym większe, a co za tym idzie- olej trzeba wymieniać. Jednakże, aby o tym wiedzieć- trzeba regularnie sprawdzać jego jakość. Pewną podpowiedzią dla kierowcy może być statystyka, która mówi o tym, po ilu przejechanych kilometrach taki płyn warto wymienić. Jednakże, jak zostało wcześniej wspomniane, zabrudzenie oleju może być różne w zależności od rodzaju silnika.

Jak sprawdzić, na jakim oleju jeździmy?

Możemy pobrać próbkę oleju, a następnie zanieść ją do laboratorium, co jednak nie stanowi ani komfortowej ani zachęcającej opcji. Dlatego też w sprzedaży pojawiły się specjalne, jednorazowe testery oleju. Należy pobrać trochę oleju, a następnie pobrane krople umieścić na testerze. Następnie zostaje już porównać tester z załączoną legendą, aby w przybliżeniu oszacować, czy wymiana oleju jest już konieczna. Zastosowanie takiego testera, chociaż czasem nie jest zbytnio precyzyjne, pozwala samemu oszacować, czy wymiana jest już konieczna czy też można jeszcze z nią poczekać. Warto też wiedzieć o tym, że olej, który już jest mocno zabrudzony, ma całkowicie inną lepkość od oleju, który nadaje się nadal do eksploatacji- wszystko przez zabrudzenia, jakie już posiada w swoim składzie. Podczas przeprowadzania testu możemy więc zauważyć, że całkiem inaczej spływa po testerze niż olej świeżo zakupiony.